6.4 Fazerin some-olemus
Yrityksille sosiaalisen medIan kanavat ovat keino olla läsnä asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden parissa. Somekanavat ovat yrityksen tilaisuus analysoida asiakkaiden käyttäytymistä, kuunnella heidän mielipiteitään ja saada suoraa palautetta reaaliaikaisesti. Fazerin pääasiallisia somekanavia ovat Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin ja Twitter. Useita somekanavia käyttämällä Fazer pystyy laajentamaan markkinointinsa kohderyhmää, sillä jokaisella somekanavalla on oma kohderyhmänsä. Tässä blogijulkaisussa käsittelen tunnetuimpia somekanavia, jotka ovat Facebook, Instagram ja YouTube.
Fazerin Facebook-sivusto
Fazerin Instagram-sivusto
Instagram on myös sivustona huimasti kasvava somekanava, jota yhä useampi yritys on alkanut käyttää markkinointikanavana. Sitä hyödynnetään yleisimmin brändin vahvistamiseen ja tunnettavuuden lisäämiseen. Instagramilla on hieman nuorempi käyttäjäkunta kuin esimerkiksi Facebookilla, mutta käyttäjiä on islit laidasta laitaan. Fazerin Instagram-sivuillaon yli 100 tuhatta seuraajaa. Sivuille lisätään uusia julkaisuja lähes joka päivä, ja kaikkiin julkaisuihin tulee tuhannesta kahteen tuhanteen tykkäystä. Instagram-sivuilla seuraajat ovat siis hieman aktiivisempia kuin Facebookissa. Myös kommentteja julkaisuissa on enemmän kuin Facebookissa, jokseenkin Instagramissakin niitä on vain muutama tusina. Instagramissa on myös mahdollisuus lisätä Tarinoita profiiliinsa, ja tätä Fazer onkin hyödyntänyt. Profiilissa monia erilaisia Tarinoita, joiden avulla Fazerilla on mahdollisuus kertoa helposti lisää itsestään sekä tuotteistaan.
Fazerin YouTube-kanava
Erinomainen tapa välittää tunnetta markkinoinnissa on videoiden avulla. YouTuben avulla yritykset pystyvät helposti lisäämään tunnettavuuttaan saamalla videomainoksensa suuremman yleisöön eteen. Ennen jokaista YouTube-videota käyttäjä joutuu pakosti katsomaan korkeintaan 5 sekuntia mainosvideota, mikä auttaa yrityksiä mainostamaan helposti omaa yritystään ja tuotteitaan. Fazerin YouTube-kanavallaon yli 60 tuhatta tilaajaa. Youtube-kanavan profiili tarkastellessa huomaa, että sitä käytetään suurimmiksi osin mainosten julkaisuun. Suurin osa videoista kestää vain 6-20 sekuntia. Videoiden katselukerrat vaihtelevat suuresti: osalla on vain muutama sata, kun taas osalla katselukertoja on monta sataa tuhatta.
Lähteet
Digimarkkinointi. 5 syytä tehdä Youtube videomainontaa. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/5-syyta-tehda-youtube-videomainontaaLuettu: 12.10.2020
Facebook. @fazersuomi. Luettavissa: https://www.facebook.com/fazersuomi/?ref=page_internalLuettu: 12.10.2020
Instagram. @fazersuomi. Luettavissa: https://www.instagram.com/fazersuomi/Luettu: 12.10.2020
Kuulu. Sosiaalinen media yrityskäytössä. Luettavissa: https://www.kuulu.fi/blogi/sosiaalinen-media-yrityskaytossa/Luettu: 12.10.2020
Youtube. Fazer. Luettavissa: https://www.youtube.com/user/TheFazerGroup/videosLuettu: 12.10.2020
Blogissa on hyvin esitelty eroja erilaisten somekanavien välillä. On avattu hienosti, miten esimerkiksi Instagramin ja Facebookin käyttäjäkunnat eroavat toisistaan ja miten seuraajat toimivat sivuilla. Oli kiva lukea aiheesta, sillä itse käytän myös kaikkia kolmea kanavaa joka päivä. Tutuista asioista lukeminen on helpompaa, mutta teksti toi myös uusia mielenkiintoisia näkökulmia, joita voi itse pohtia. On kiinnostavaa tutkia, kuinka moni seuraajista on oikeasti aktiivisia. Kiva että olit ottanut tämän huomioon.
VastaaPoista- Inca