6.4 Fazerin some-olemus

Kuva

Yrityksille sosiaalisen medIan kanavat ovat keino olla läsnä asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden parissa. Somekanavat ovat yrityksen tilaisuus analysoida asiakkaiden käyttäytymistä, kuunnella heidän mielipiteitään ja saada suoraa palautetta reaaliaikaisesti. Fazerin pääasiallisia somekanavia ovat Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin ja Twitter. Useita somekanavia käyttämällä Fazer pystyy laajentamaan markkinointinsa kohderyhmää, sillä jokaisella somekanavalla on oma kohderyhmänsä. Tässä blogijulkaisussa käsittelen tunnetuimpia somekanavia, jotka ovat Facebook, Instagram ja YouTube.

 

Fazerin Facebook-sivusto 



Facebook on varmastikin tärkein somekanava, joka yrityksellä voi olla. Facebookilla on muihin somekanaviin verrattuna suurin kohderyhmä ja sen mainonta on myös tehokkainta. Facebookilla on laaja kohderyhmä, sillä se on saanut myös vanhemman sukupolven käyttäjikseen. Fazer on aktiivinen Facebook-sivuillaanjulkaisten 2-3 postausta viikossa. Sivulla on yli 330 tuhatta tykkääjää ja 317 tuhatta seuraajaa. Julkaisuista tykkää kuitenkin vain alle 1000 käyttäjää, joistain jopa alle 100. Kommentteja julkaisut keräävät vain kourallisia, lukuun ottamatta niitä, joista käyttäjät voivat voittaa jotain. Fazer käyttää postauksiaan mainoksina omista tuotteistaan ja tarjouksistaan aktivoidakseen käyttäjiä kiinnostumaan uutuuksista. 

 

Fazerin Instagram-sivusto



Instagram on myös sivustona huimasti kasvava somekanava, jota yhä useampi yritys on alkanut käyttää markkinointikanavana. Sitä hyödynnetään yleisimmin brändin vahvistamiseen ja tunnettavuuden lisäämiseen. Instagramilla on hieman nuorempi käyttäjäkunta kuin esimerkiksi Facebookilla, mutta käyttäjiä on islit laidasta laitaan. Fazerin Instagram-sivuillaon yli 100 tuhatta seuraajaa. Sivuille lisätään uusia julkaisuja lähes joka päivä, ja kaikkiin julkaisuihin tulee tuhannesta kahteen tuhanteen tykkäystä. Instagram-sivuilla seuraajat ovat siis hieman aktiivisempia kuin Facebookissa. Myös kommentteja julkaisuissa on enemmän kuin Facebookissa, jokseenkin Instagramissakin niitä on vain muutama tusina. Instagramissa on myös mahdollisuus lisätä Tarinoita profiiliinsa, ja tätä Fazer onkin hyödyntänyt. Profiilissa monia erilaisia Tarinoita, joiden avulla Fazerilla on mahdollisuus kertoa helposti lisää itsestään sekä tuotteistaan. 

 

Fazerin YouTube-kanava




Erinomainen tapa välittää tunnetta markkinoinnissa on videoiden avulla. YouTuben avulla yritykset pystyvät helposti lisäämään tunnettavuuttaan saamalla videomainoksensa suuremman yleisöön eteen. Ennen jokaista YouTube-videota käyttäjä joutuu pakosti katsomaan korkeintaan 5 sekuntia mainosvideota, mikä auttaa yrityksiä mainostamaan helposti omaa yritystään ja tuotteitaan. Fazerin YouTube-kanavallaon yli 60 tuhatta tilaajaa. Youtube-kanavan profiili tarkastellessa huomaa, että sitä käytetään suurimmiksi osin mainosten julkaisuun. Suurin osa videoista kestää vain 6-20 sekuntia. Videoiden katselukerrat vaihtelevat suuresti: osalla on vain muutama sata, kun taas osalla katselukertoja on monta sataa tuhatta. 


Lähteet

Digimarkkinointi. 5 syytä tehdä Youtube videomainontaa. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/5-syyta-tehda-youtube-videomainontaaLuettu: 12.10.2020

Facebook. @fazersuomi. Luettavissa: https://www.facebook.com/fazersuomi/?ref=page_internalLuettu: 12.10.2020

Instagram. @fazersuomi. Luettavissa: https://www.instagram.com/fazersuomi/Luettu: 12.10.2020

Kuulu. Sosiaalinen media yrityskäytössä. Luettavissa: https://www.kuulu.fi/blogi/sosiaalinen-media-yrityskaytossa/Luettu: 12.10.2020

Youtube. Fazer. Luettavissa: https://www.youtube.com/user/TheFazerGroup/videosLuettu: 12.10.2020

Kommentit

  1. Blogissa on hyvin esitelty eroja erilaisten somekanavien välillä. On avattu hienosti, miten esimerkiksi Instagramin ja Facebookin käyttäjäkunnat eroavat toisistaan ja miten seuraajat toimivat sivuilla. Oli kiva lukea aiheesta, sillä itse käytän myös kaikkia kolmea kanavaa joka päivä. Tutuista asioista lukeminen on helpompaa, mutta teksti toi myös uusia mielenkiintoisia näkökulmia, joita voi itse pohtia. On kiinnostavaa tutkia, kuinka moni seuraajista on oikeasti aktiivisia. Kiva että olit ottanut tämän huomioon.
    - Inca

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit