3.7 Ostamisen tulevaisuus on immersiossa

Ostaminen on muuttunut vuosien saatossa yhä helpommaksi ja kiinnostavammaksi. Nettikaupan myötä kuluttajat pystyvät tekemään ostoksia missä vain, milloin vain. Mikä on ostamisen seuraava vaihe? Vastaus tähän kysymykseen on immersiivinen ostamisympäristö. Immersio tarkoittaa uppoutumista toiseen todellisuuten tai ympäristöön, katsoja on ikään kuin sisällä toisessa todellisuudessa. Perinteisesti immersiosta puhutaan videopelien yhteydessä. 

Lisätty ja virtuaalitodellisuus luomassa immersiivisen ostamisympäristön

Monet yritykset ovat jo alkaneet käyttää immersiota myyntitaktiikkana. Immersio voidaan toteuttaa virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden avulla. Virtuaalitodellisuus eli VR (Virtual Reality) on kolmiulotteinen virtuaalimaailma, jonka tapahtumia voisi luulla todeksi. Virtuaalista todellisuutta simuloidaan erilaisten laitteiden, kuten VR-lasien, avulla. Lisätty todellisuus eli AR (Augmented Reality) tarkoittaa näkymää, jossa reaaliympäristöä täydennetään tietokoneella keinotekoisesti luoduilla hahmoilla, tiedolla tai muilla elementeillä. Käyttäjä näkee nämä elementit läpikatseltavan näytön läpi, kuten älypuhelimen näytöltä. Esimerkkinä lisätystä todellisuudesta on Pokémon GO –peli. Lisätty todellisuus on interaktiivista ja reaaliaikaista. 

Kuinka lisätty ja virtuaalitodellisuus voivat auttaa kaupankäynnissä

Immersiota pystytään käyttämään myynnin avustamisessa. Useat yritykset ovat jo ymmärtäneet tämän ja ottaneet erilaiset virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden sovellukset mukaan myyntinsä edistämiseen. Etenkin sisustamisen alalla virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet auttavat huomattavasti kaupankäyntiä, sillä ne antavat asiakkaalle hyvän ostokokemuksen. 

Virtuaalitodellisuuden avulla asiakas pystyy astumaan tilaan ja näkemään suunnittelun tulokset kolmiulotteisena, mikä tuo asiakkaalle tuotteeseen lisäarvoa. Tämä toimii myös muilla aloilla, joilla asiakas pystyisi näkemään tuotteen virtuaalisessa maailmassa kolmiulotteisena ja kokemaan tuotteen kolmiulotteisena ennen ostopäätöstä. Minulla on omakohtaista kokemusta juuri sisustussuunnittelun alan ohjelmasta, jossa on lisävarusteena tämänlainen 3D-kuvan generointi. Suunnittelija pystyy luomaan asiakkaalle huoneen ohjelmassa ja luomaan siitä todentuntuisen 3D-kuvan, jota asiakas pystyy tarkastelemaan puhelimen näytöltään. Tätä voidaan soveltaa monilla aloilla ja se on suuri markkinointivaltti yrityksien tuotteille. 

Tulevaisuuden mahdollisuudet


Eri todellisuuksilla pystytään konkretisoimaan suunnitelmat, mutta myös tuotteisiin perehtymisestä tulee elämyksellisempää. Kuluttajina pystymme vain kuvittelemaan kaikkia mahdollisuuksia, joita lisätyn ja virtuaalitodellisuuden eri sovellukset voivat tuoda kuluttamiseen. Yrityksille virtuaalitodellisuus voi tarkoittaa uutta koulutus-, markkinointi- ja palvelukanavaa. 

Kuinka tämä vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen tulevaisuudessa? Uskotko, että immersiivinen ostamiskokemus tuo lisäarvoa asiakkaalle? 

Lähteet

FiCom. Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus. Luettavissa: https://www.ficom.fi/ict-ala/tilastot/lisätty-todellisuus-ja-virtuaali-todellisuus Luettu: 17.9.2020

Kubo. Lisätty todellisuus avaa uusia mahdollisuuksia. Luettavissa: https://www.kubo.fi/lisatty-todellisuus-markkinoinnissa/ Luettu: 17.9.2020

Lab8. Immersio, VR, AR, MR ja XR – Lyhyt oppimäärä. Luettavissa: http://www.lab8.fi/the-box/sanasto/ Luettu: 17.9.2020

Wikipedia. Immersio. https://fi.wikipedia.org/wiki/Immersio Luettu: 17.9.2020

Kommentit

  1. Blogissa on todella hieno ja harkittu ulkoasu. Pidin siitä, että tekstissä oli mukana paljon kuvia. Aihe oli todella kiinnostava. Aluksi olin hieman hämmentynyt aiheesta, sillä se ei tuntunut tutulta. Luettuani tekstiä pidempään tunnistinkin mistä on kyse. Olit kertonut aiheesta laajasti ja kerroit siitä helposti lähestyttävällä tavalla. Oli myös mukava lukea omista kokemuksistasi. Olisin itse lisännyt vielä muutaman tunnisteen lisää tekstin loppuun :)
    - Inca

    VastaaPoista
  2. Erittäin mielenkiintoinen kirjoitus! On edottomasti myös mielenkiintoista nähdä, tuleeko virtuaalitodellisuus markkinoinnissa keinoksi, jota käytetään paljonkin. Jos ja kun tulee, kuinka nopeasti. Tuttavani kertoi, että hänellä oli mahdollisuus nähdä heidän tuleva talo virtuaalilaseilla jo ennen rakennusvaiheen aloittamista.
    https://www.bgmt.fi/palvelut/virtuaalituotanto/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit