4.3 Kuinka optimoida hakukone


Jokaisella yrityksellä kannattaa olla verkkosivut, joilta löytää tiedot kyseisestä yrityksestä. Verkkosivujen olemassaolo ei kuitenkaan riitä, sillä asiakkaiden on myös löydettävä sivut helposti hakukoneella. Hakukoneen optimointi on siis hyvin tärkeää verkkosivujen kannalta. Mitä korkeammalla Googlen hakutuloksissa yrityksen sivusto ilmenee, sitä todennäköisemmin yritys saa asiakkaita verkkosivuilleen. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi, kuinka voit optimoida verkkosivustosi näkyvyyden.

Aloittaminen

Ensimmäisenä on tärkeää tarkistaa, että sivustosi löytyy Googlen hakemistosta. Tämän voit tehdä site:-haulla sivustosi URL-osoitteella. Mikäli sivusto löytyy haulla, se löytyy Googlen hakemistosta. Jos sivustoa ei kuitenkaan näy haun avulla, syitä tähän voi olla monia. 

Googlen auttaminen sisältösi löytämisessä

Paras tapa varmistaa Googlea löytämään sivustosi on lähettää sivustokartta Googlelle. Sivustokartta on sivustollasi oleva tiedosto, joka kertoo hakukoneille sivustosi uusista tai muuttuneista sivuista. Sen avulla Google ja muut koneet voivat indeksoida sivustosi älykkäämmin. Se kertoo, mitkä sivut ja tiedostot ovat mielestäsi tärkeitä sivustoille. Voit myös kertoa Googlelle sivuista, jotka tulee jättää indeksoimatta robots.txt-tiedoston avulla.

Googlen ja sen käyttäjien auttaminen sisältösi ymmärtämisessä


On monia eri tapoja, joilla pystyt auttamaan Googlea sekä Googlen käyttäjiä ymmärtämään sivustosi sisältöä. Anna Googlen ja käyttäjän nähdä sivun samalla tavalla. Tämä tapahtuu, kun Googlebot indeksoi sivun, jolloin se näkee sivun samalla tavalla kuin tavallinen käyttäjä. Tätä varten tulee sinun sallia Googlebotin käyttää sivustosi JavaScript-, CSS- ja kuvatiedostoja. 

Luo yksilöllisiä ja kuvaavia sivujen otsikoita. Jokaisella sivustosi sivulla on oltava yksilöllinen otsikko. Hyvien otsikoiden ja katkelmien luominen hakutuloksiin on myös tärkeää. Kuvaile sivun sisältöä tarkasti ja käytä lyhyitä, mutta kuvaavia otsikoita. Käytä Description-sisällönkuvauskentää, jolla annat tarkan yhteenvedon sivun sisällöstä.  Google saattaa käyttää sisällönkuvauskenttiä sivusi katkelmina. Käytä otsikkotageja tärkeän tekstin korostamiseen. Lisää strukturoituun dataan merkintöjä. Merkinnöt auttavat Googlea ymmärtämään sivuston sisältöä. Strukturoitu data on koodia, jonka avulla voit kuvailla sivujesi sisältöä. 

Ulkoasun hallinta Google-haussa ja sivustohierarkian organisointi

Sivuillasi on mahdollisuus käyttää useita hakutulosten erikoisominaisuuksia, kun sivusi ovat jäsennelty oikein. Sivustohierarkian organisointi on myös tärkeää. Sivuston navigointirakenne auttaa käyttäjiä löytämään etsimänsä sisällön nopeasti ja voi myös auttaa hakukoneita ymmärtämään, mikä sisältö on tärkeää. Navigointi on suunniteltava etusivulta alkaen selkeäksi, ja navigointipolku on myös tärkeää olla. Navigointipolku on sivun ylä- tai alareunassa oleva sisäisten linkkien rivi, jonka avulla kävijät voivat siirtyä sivustolla.

Sisällön optimointi


Tärkein asia sivuston kannalta on kuitenkin mielenkiintoisen ja hyödyllisen sisällön luominen. Käyttäjät huomaavat hyvän sisällön ja ohjaavat usein muitakin sivustolle. Lukijoiden tarpeiden tunteminen ja niiden täyttäminen on olennaista sisällön vakuuttavuuden kannalta. Kirjoita helppolukuista tekstiä, järjestä aiheet selkeästi, luo tuoretta ja ainutlaatuista sisältöä sekä järjestä sisältö käyttäjiä varten. Käyttäjiin on lisättävä luottamusta sekä luotava auktoriteettiasema sivustosi avulla. 

Mobiiliystävällisyys

Sivuston mobiiliystävällisyys on yksi olennaisimmista asioista hakukoneen optimoinnin kannalta, sillä nykyään kaikki toimii mobiililaitteilla. Verkkosivustolle on valittava mobiilistrategia, joista Google tukee responsiivista verkkosuunnittelua, dynaamista näyttötavan valintaa ja erillisiä URL-osoitteita. Mobiilisivusto pitää määrittää niin, että se voidaan indeksoida oikein.

Sivuston mainostaminen

Jotta verkkosivustosi aiheesta kiinnostuneet käyttäjät löytäisivät sivusi paremmin, tulee sinun mainostaa uutta sisältöäsi tehokkaasti. Vierailijat saavat tietää uutuuksista, kun julkaiset omalla sivustollasi blogipostauksen uudesta sisällöstä tai palvelusta. Sivustosi mainostaminen verkon ulkopuolella on myös toimiva tapa saada lisää kävijöitä. 

Luettuasi tämän kirjoituksen, tietäisitkö mitä sinun pitäisi tehdä optimoidaksesi oman yrityksesi verkkosivut? 

Lähteet

Google. Search Console Ohjeet. Hakukoneoptimoinnin aloitusopas. Luettavissa: https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=fi Luettu 24.9.2020

Kommentit

Suositut tekstit