5.2 Outboundista inboundiin
Inbound-markkinointi on kuuma puheenaihe tällä hetkellä. Se on markkinointitapa, jonka tavoite on saada potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan yrityksen tarjonnasta hyvän ja kiinnostavan sisällön kautta tyrkyttämättä yritystään. Se on usein hyvin kohdennettua: markkinointi on juuri kohderyhmälleen sekä oikeaan ostoprosessin vaiheeseen suunnattua. Inbound-markkinoinnissa käytetään hyödyksi digitaalisia kanavia, joissa jaetaan potentiaalisille asiakkaille lisäarvoa tuottavaa sekä aidosti kiinnostavaa sisältöä. Esimerkkejä sisältömateriaaleista ovat blogiartikkelit, webinaarit, videot ja infograafit.
Outbound-markkinointi
Outbound-markkinointi on perinteisempää markkinointia, jossa markkinoija etsii ja lähestyy itse potentiaalisia asiakkaita. Se on yksisuuntaista kohdistamatonta markkinointia, jonka asiakkaat saattavat kokea häiritsevänä, sillä he altistuvat sille usein tahtomattaan tai huonolla hetkellä. Näitä menetelmiä ovat esimerkiksi ostetut sähköpostilistat, TV, printtimainonta ja kylmäpuhelut.Perinteiset outbound-markkinointitekniikat ovat kuitenkin muuttuneet tehottomiksi ja todella kalliiksi uuden teknologian kehityksen takia.
Inbound modernina markkinointitapana
Tällä hetkellä inbound-markkinoinnista puhutaan paljon. Se on modernia ja hyödyntää uutta teknologiaa. Se on kuitenkin myös hidasta, sillä inbound-markkinointi vie aikansa, että oikeat asiakkaat löytävät yrityksen. Inbound-markkinointi on kuitenkin voimakkaasti skaalautuva markkinointimuoto pitkällä aikavälillä. Skaalautuminen tarkoittaa sitä, että systeemi pystyy toimimaan aikaisempaa suuremmalla tehokkuudella ilman, että sen tarvitsee lisätä resursseja sen pyörittämiseen. Tämä tarkoittaa, että inbound-markkinointi kasvattaa esimerkiksi sivuston kävijämäärää tasaisesti, vaikka panosta ei kasvattaisi.
Outboundista inboundiin
Outbound- ja inbound-markkinointi toimivat kuitenkin parhaiten yhdessä. Varsinkin uutta yritystä perustaessa inbound-markkinointi ei saa tarpeeksi kävijöitä, sillä uudesta yrityksestä ei vielä puhuta. Tällöin tarvitaan perinteisempää outbound-markkinointia, joka on nopeampaa. Myöhemmin on kuitenkin mahdollista pärjätä lähes pelkästään inbound-markkinoinnilla, jos sisällöntuotantoon panostetaan erittäin paljon.
Lähteet
Digimarkkinointi. Mitä tehokas inbound-markkinointi vaatii? Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-tehokas-inbound-markkinointi-vaatii Luettu: 1.10.2020
Hopkins. Mitä on inbound-markkinointi ja kenelle se sopii? Luettavissa: https://www.hopkins.fi/artikkelit/mita-on-inbound-markkinointi/ Luettu: 1.10.2020
Inderes. Mitä tarkoittaa skaalautuminen? Luettavissa: https://www.inderes.fi/fi/mita-tarkoittaa-skaalautuminen Luettu: 1.10.2020
Powermarkkinointi. Inbound-markkinointi. Luettavissa: https://www.powermarkkinointi.com/blogi/miten-inbound-markkinointi-eroaa-outbound-markkinoinnista Luettu 1.10.2020
Sales Communications. Mitä on inbound-markkinointi? Luettavissa: https://www.salescommunications.fi/blog/mita-on-inbound-markkinointi Luettu: 1.10.2020
Selkeä ja tiivis paketti inbound/outbound markkinoinnista. Nämä käsitteet oli helppo ymmärtää tekstin avulla. Hyvä pointti uuden yrityksen outbound markkinoinnin tarpeesta. Suuretkin yritykset jatkavat edelleen outbound markkinointia, ehkä pitääkseen brändin ihmisten mielessä jatkuvasti.
VastaaPoista